Beküldő: admin | 2019. 09. 26., cs – 08:42

Bővített változat: 2024.11.04.

Az MKE 51. vándorgyűlésének keretében a Librarian to go - a Könyvtáros tárháza c. szekcióban szervezett worldcafé egyik asztalát Dömsödy Andrea és Simon Krisztina Társasjáték adaptációk a könyvtárhasználat tanításában címmel vezette.

Ma a társasjátékok nagyon népszerűek nemcsak a gyerekek között, hanem a felnőttek körében is. Sok igényes, izgalmas játék érhető el a magyar piacon. Sok közülük eleve valamilyen képesség fejlesztését célozza meg (pl.: logikai, kommunikációs, stratégiai, kooperatív), sokban elsősorban a versengés és/vagy az élmény dominál, de ezek kombinációjával is találunk sikeres játékokat. A népszerű játékokat a diákok közül sokan ismerik és kedvelik, ami egy tanítási szituációban pozitívan hathat a motivációra. Külön segítség a foglalkozás keretében való használatuk során, hogy az ismert játékok szabálytanítására nem, vagy jóval kevesebb időt kell szánni. Ebben a diákok is egymás segítségére lehetnek. A játékot már ismerő tanulók így magyarázatban, segítségnyújtásban is fejlődhetnek.

Az alábbiakban célok szerint csoportosítjuk az egyes társasjátékfajtákat.
Részletesebb leírások a Módszertani Közlemények c. folyóiratban megjelent publikációban olvashatók.
Az egyes társasjátékokhoz kiegészítők, példák lentebbről letölthetők.

A társasjátékok csoportosítása

Párosításra építő játékok az ismeretek rögzítése érdekében

  • Memóriajátékok, Fekete Péterek
  • Dominó
    • Pl.: Kis KTE könyvek 7/1.3.5, 9/13, 9/24

Mintafelismerő játék

  • könyvtárhasználat tanításában használhatók:
    • rögzítésre, memorizálásra
    • előzetes ismeret előhívására
  • Pl.: Dobble (bővebb könyvtári leírása lentebbről letölthető)
    • a logikát alapul véve saját képekkel, szavakkal is elkészíthető
      • lentebb letölthető néhány könyvtári témájú példa
  • Pl.: Cica, pizza, taco, gida, sajt társasjáték
    • a szabályt alapul véve más szósorral is elkészíthető (pl.: hivatkozás)
 

Társasjátékok beszédfejlesztésre, szövegértés, szövegalkotás fejlesztésére

  • Történetmesélés, történetszövés
    • általában a szövegértés, szövegalkotás fejlesztésére,
    • egy olvasmányhoz kapcsolódó történetszövéshez,
    • az olvasmányhoz kapcsolódó élmények, érzések kifejezésére,
    • Pl.: sztori kockák,
    • Pl.: képkártyák (pl.: Dixit, Berner: Böngésző-memória).
  • Önismereti, ismerkedési játékok
    • a szereplők bőrébe bújva is játszhatók.
    • pl.: Belső galaxis.

Fogalomfejlesztést segítő társasjátékok

Kitalálók

  • Pl.: Concept (bővebb könyvtári leírása lentebbről letölthető)
    • könyvtárhasználat tanításában használható:
      • keresőkérdés megfogalmazása (összetett keresés, fölérendelt és kapcsolódó fogalmak megtalálása; kategóriákban gondolkodás, kötött kifejezéskészlettel való kifejezés, hierarchia és kapcsolati viszonyok kifejezésének szükségessége)
  • Pl.: Definity - Bakosozás
    • könyvtárhasználat tanításában használható:
      • szótárhasználat, szócikk felépítése
    • Kis KTE könyvek 9/28.

Csoportosító játékok

  • könyvtárhasználat tanításában használhatók:
    • fogalmi fejlesztés, fogalmak jellemzése,
    • alá-, fölérendeltségi viszonyok,
    • keresőkérdés megfogalmazása, fölérendelt fogalom.
  • Pl.: Brainstorm (bővebb könyvtári leírása lentebbről letölthető)
  • pl.: Fedőnevek (bővebb könyvtári leírása lentebbről letölthető)
 

Ismeretbővítő, ismeretterjesztő játékok

  • Sorendezésre építő játék
    • Pl.: Timeline (bővebben lentebbről letölthető)
      • könyvtárhasználat tanításában használhatók:
        • dokumentum- és könyvtártörténet
  • Természeti tematikájú adatokat, néha összefüggéseket is tartalmazó családi stratégiai játékok
    • Pl.: Az erdő, Photosynthesis, Fesztáv
  • Kérdezz-felelek
    • Adatokra épülő műveltséget igényel, fejleszt

Szemléletformálást segítő játékok

Asszociációs játékok

  • könyvtárhasználat tanításában használhatók:
    • szemléletformálás,
    • előítéletek, érzelmek felszínre hozása, megbeszélése (pl.: olvasmányélményekkel kapcsolatban is),
    • ráhangolódás és/vagy reflexió.
  • pl.: Dixit (bővebb könyvtári leírása lentebbről letölthető)

Politikai társasjátékok

  • Egy ügyért való stratégia kialakítása
    • olvasással kapcsolatban,
    • egy irodalmi mű világában.
  • Pl.: Szerveződj!

Publikált könyvtári társasjátékleírások

Andóczi Balogh Éva (2008): Észrevétlen kutatás. Táblás és társasjátékok könyves környezetben. Budapest, Nemz. Tankvk., Szeged, Somogyi Vár. és M. Kvt., 102 p.
Dömsödy Andrea (2017): Folyamatos dominó. In: Bogyó Katalin, Cs. - Dömsödy Andrea: Könyvtárhasználati ötlettár. Játékos feladatok. (Kis KTE könyvek, 9.) Bp., KTE,  100-102. p. (KKK9/24)
Dömsödy Andrea - Németh Szilvia (szerk., 2018): Olvasás, élmény, könyvtár. Egy könyvtárostanári konferencia lenyomata. (Kis KTE könyvek, 10.) Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 182 p. (KKK10)
Kovácsné Vári Eszter - Rákosné Horváth Erzsébet (2017): Dominó. In: Bogyó Katalin, Cs. - Dömsödy Andrea: Könyvtárhasználati ötlettár. Játékos feladatok. (Kis KTE könyvek, 9.) Bp., KTE,  59-63. p. (KKK9/13)
Muzsnyai Nikolett (2017): Könyvtártörténeti Timeline. In: Bogyó Katalin, Cs. - Dömsödy Andrea: Könyvtárhasználati ötlettár. Játékos feladatok. (Kis KTE könyvek, 9.) Bp., KTE,  103-107. p. (KKK9/25)
Sütő Éva (2017): Meselánc könyvtárra szabva. In: Bogyó Katalin, Cs. - Dömsödy Andrea: Könyvtárhasználati ötlettár. Játékos feladatok. (Kis KTE könyvek, 9.) Bp., KTE, 187-189. p. (KKK9/51)
 

További szakirodalom

Dömsödy Andrea: Társasjátékok a könyvtárakban. Könyvtárpedagógiai megfontolások. [előadás] Székesfehérvár, 2024.11.04. URL: https://prezi.com/view/czbPrl0Zs4vhcz4KBMJ8/
Dömsödy Andrea: Társasjátékok a könyvtárhasználat tanításában. In: Módszertani Közlemények, 2019. 3. sz., 24-36. p. URL: http://acta.bibl.u-szeged.hu/69081/1/modszertani_059_003_024-036.pdf Utolsó letöltés: 2021.03.14.
 

Összeállította: Dömsödy Andrea

Csatolmányok