online
Mint korábban már jeleztük, idén november 24-én és 26-án kerül sor online őszi szakmai napjainkra.
Részletes program
2020. november 24., kedd
17.00-17.05 Köszöntő és információ az online közgyűlésről – Simon Krisztina elnök, Könyvtárostanárok Egyesülete
17.05-17.15 KTE Emlékérmek átadása, díjazottak bemutatkozása
17.15-17.25 Hogyan tovább? Iskolai könyvtárak, könyvtárostanárok és a könyvtárpedagógia aktualitásai – Dr. Lebanov József, Emberi Erőforrások Minisztériuma, főosztályvezető, Köznevelési Stratégiai Főosztály
17.25-17.40 Tanulni? Még a könyvtárban is? – Lénárd Sándor, egyetemi docens, ELTE PPK Neveléstudományi Intézet
17.40-19.00 3 műhely párhuzamosan
1. Könyvtáraink a Covid idején… digitális történetmesélés – könyvtárajánló-készítés – Pataki Marianna, könyvtárostanár, Kispesti Károlyi Mihály Magyar-Spanyol Tannyelvű Gimnázium, Budapest
2. Tanulásmódszertanba ágyazott könyvtárhasználat – Németh Szilvia, könyvtárostanár, Alternatív Közgazdasági Gimnázium, Budapest
3. Gamifikáció az iskolai könyvtárban – Iványiné Nagy Kinga, könyvtárostanár, Boldog Brenner János Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium, Szombathely
4. Differenciált könyvtári feladatok összeállítása – Dömsödy Andrea, Iskolai könyvtári referens, OPKM, Budapest
2020. november 26., csütörtök
17.00-17.05 Köszöntő – Simon Krisztina elnök, Könyvtárostanárok Egyesülete
17.05-17.15 Kapcsolódási pontok: Nyilvános könyvtári ellátás és az iskolai könyvtárak. Szóllás Péter főosztályvezető, EMMI Kultúráért Felelős Államtitkárság, Könyvtári és Levéltári Főosztály
17.15-17.30 A tanulás támogatása az iskolai könyvtár eszközeivel – különös tekintettel a NAT és a kerettantervek új kihívásaira – Dömsödy Andrea, Iskolai könyvtári referens, OPKM, Budapest
17.30-19.00 4 műhely párhuzamosan
Támogatónk:
1. Neveljünk Bod-verseny rajongókat, avagy minden, amit a “Bodról” tudni akartál, de sosem merted megkérdezni – Cserlakiné Hagymássy Krisztina, könyvtárostanár, Veres Pálné Gimnázium, Budapest és Pásztorné Csörgei Andrea könyvtárostanár, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium
2. Miért és hogyan készítsünk könyvtárpedagógiai programot? – Tóth Viktória könyvtárostanár, szaktanácsadó, Budapest IX, Kerületi Szent-Györgyi Albert Általános Iskola és Gimnázium
3. Kivel és hogyan? Működjünk együtt a könyvtárhasználati fejlesztés érdekében! – Simon Krisztina, könyvtárostanár, József Attila Nyelvoktató Nemzetiségi Általános Iskola, Budapest, Cs. Bogyó Katalin, könyvtárostanár, SZTE Juhász Gyula Gyakorló Általános Iskolája, Szeged
4. Mi az amit még adhat a könyvtár? Az iskolai könyvtárak offline és online együttműködési lehetőségei – Halupa-Tiba Gabriella, könyvtárostanár, Kocsis Pál Mezőgazdasági és Környezetvédelmi Szakgimnázium, Kecskemét
Választható műhelyek részletesen:
1. Könyvtáraink a Covid idején… digitális történetmesélés – könyvtárajánló-készítés – kedd
Műhelyvezető: Pataki Marianna, könyvtárostanár, Kispesti Károlyi Mihály Magyar-Spanyol Tannyelvű Gimnázium, Budapest
Milyen üzenetet közvetítsünk, hogyan népszerűsítsük az iskolai könyvtárakat?
Nehezen tudunk olyasmit tanítani, amit mi magunk sosem csináltunk! Ezt a workshopot azoknak a kollégáknak ajánlom, akik szeretnének könyvtárajánló videót készíteni. Azt szeretném megosztani, hogy hogyan készült például ez a bemutató: https://www.youtube.com/watch?v=ssYbpPEZw7Y Milyen instrukciót, segítséget kaptak a diákok, hogyan kerestük meg a közvetítendő üzeneteket és a vizuális nyelvezetet. Szándékom szerint mindenki elkészítheti a saját könyvtára ajánlóját, amihez nem kell más mint a PowerPoint ismerete, 10-15 fotó a könyvtárról, és persze szabadon használható zene.
A csoport létszáma 20-25 fő.
2. Tanulásmódszertanba ágyazott könyvtárhasználat – kedd
Műhelyvezető: Németh Szilvia, könyvtárostanár, Alternatív Közgazdasági Gimnázium, Budapest
Sokféle egyéni megoldás létezik, hogy az informatikán kívül (vagy a helyett) a könyvtárhasználatot melyik óra kereteibe tudjuk becsempészni: irodalom, osztályfőnöki vagy akár tanulásmódszertan. Mi ez utóbbiba építettük be 7. és 8. évfolyamon. Az első év tapasztalatait megosztva és vitára bocsátva szeretném a műhely tagjait egy közös eszmecserére hívni. Milyen könyvtári ismeretekre van szüksége egy felső tagozatos és középiskolás diáknak? A NAT-ban, kerettantervben találunk vagy éppen nem kapaszkodókat, de vajon mire lenne szüksége a diáknak? Mivel tudunk leghatékonyabban hozzájárulni az információs műveltség fejlesztéséhez? Melyek azok az ismeretek, amikkel a szakos kollégák munkáját tudjuk segíteni? Van olyan, amit rutinból tanítunk, de esetleg másként kellene? Mi az, ami hiányzik és szükség lenne rá?
A csoport létszáma max. 20 fő.
3. Gamifikáció az iskolai könyvtárban – kedd
Műhelyvezető: Iványiné Nagy Kinga, könyvtárostanár, Boldog Brenner János Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium, Szombathely
A virtuális térből csöppenjünk vissza az iskolába! Melyek azok a játékosítási elemek, amikkel élvezetessé tehetjük a tanórákat, könyvtári foglalkozásokat? Ezekből a megoldásokból szeretnék egy csokorra valót bemutatni.
A csoport létszáma max. 20 fő.
4. Differenciált könyvtári feladatok összeállítása – Dömsödy Andrea, Iskolai könyvtári referens, OPKM, Budapest
Minden forrásalapú feladat alapvető követelménye, hogy előzze meg könyvtárhasználati felkészítés, vagyis legyen meg a tanulók szükséges előzetes tudása a feladatok megoldásához szükséges információk megtalálásához, feldolgozásához, felhasználásához. Ennek teljesüléséhez ismerni kell a feladatok forráshasználati szintjét. Annak ismeretében tervezhetővé válik a fejlesztés. A hatékony fejlesztés alapfeltétele a tanuló előzetes ismereteire, igényeire, érdeklődésére építés, az ennek mentén való differenciálás is. Az interaktív műhely során bemutatjuk a forrásalapú feladatok koordinátarendszerét és azt, hogyan tudja szolgálni mindkét fenti célt, vagyis tudatosan tervezett forrásalapú feladatokat és a differenciálást.
5. Neveljünk Bod-verseny rajongókat, avagy minden, amit a “Bodról” tudni akartál, de sosem merted megkérdezni – csütörtök
Műhelyvezetők: Cserlakiné Hagymássy Krisztina, könyvtárostanár, Veres Pálné Gimnázium, Budapest és Pásztorné Csörgei Andrea könyvtárostanár, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium
Be kell valljuk: néhány évvel ezelőtt mi magunk is Bod verseny-rajongók lettünk. Mi lehet a titka? Vajon miért gondoljuk azt, hogy ez a verseny valóban hasznos tudást mér, miközben fejleszti a kreativitást? Miért hiszünk benne, hogy a felkészülési időszakban olyan készségeket erősítünk, amelyek elősegítik a könnyebb és hatékonyabb tanulást, és a tájékozódást a hatalmas információtengerben? Miért valljuk, hogy a rendszeresen versenyzőknek pont azok a kompetenciái fejlődnek, amelyek a szakértők szerint a jövőben kiemelkedően fontosak lesznek? Műhelymunkánkban ezekre és minden egyéb felmerülő kérdésre igyekszünk választ adni, és olyan oldalát megmutatni a versenynek, amiről eddig talán kevesebb szó esett.
A csoport létszáma max. 20 fő.
6. Miért és hogyan készítsünk könyvtárpedagógiai programot? – csütörtök
Műhelyvezető: Tóth Viktória könyvtárostanár, szaktanácsadó, Budapest IX, Kerületi Szent-Györgyi Albert Általános Iskola és Gimnázium
Pont most? Most még inkább! Ha eddig volt kialakult rendszere az iskolában a könyvtárhasználat tanításának, akkor most létfeltétel az új tantervi keretekbe való átmentése. Ha nem volt, akkor most itt a lehetőség, hogy megalapozzuk! A feladat nem kevés és nem könnyű, de közösen egy műhely keretében elkezdhetjük!
A csoport létszáma max. 20 fő.
7. Kivel és hogyan? Működjünk együtt a könyvtárhasználati fejlesztés érdekében! – csütörtök
Műhelyvezető: Simon Krisztina, könyvtárostanár, József Attila Nyelvoktató Nemzetiségi Általános Iskola, Budapest, Cs. Bogyó Katalin, könyvtárostanár, SZTE Juhász Gyula Gyakorló Általános Iskolája, Szeged
Szeretnénk, ha órarendbe épített könyvtárhasználati órák lennének, így oktató-nevelő munkánk tervezhető, minden évfolyamon és tagozaton egységes lehetne. De amíg ez csak álom, mit tehetünk, hogy ne csak a rendszertelen helyettesítések alatt, vagy évi egy-két alkalommal tartsunk egy-egy osztálynak foglalkozásokat. Ki az, aki a megcsappant órakeretéből még felajánlana az információs műveltség fejlesztéséhez órákat? Miért is tenné? Ötletek és jó gyakorlaok bemutatása egy olyan iskolából, ahol az álom valóra válhatott és mára a könyvtár – informatika “szakos” osztályok órarendjében szerepel a könyvtárhasználat, szerves részeként a tanítási folyamatnak.
A csoport létszáma max. 20 fő.
8. Mi az amit még adhat a könyvtár? Az iskolai könyvtárak offline és online együttműködési lehetőségei- csütörtök
Műhelyvezető: Halupa-Tiba Gabriella, könyvtárostanár, Kocsis Pál Mezőgazdasági és Környezetvédelmi Szakgimnázium, Kecskemét
Az iskolai könyvtárakban mindig van élet. De milyen az élet az online térben? Milyen offline térben? Milyen programokba kapcsolódhatunk be és hogyan ismerhetjük meg egymást és a kollégáink iskolai könyvtárát. Mindezt megfűszerezve a digitális kultúra rejtelmeivel.
A csoport létszáma max. 20 fő.
Beszámolók
Videó lejátszási lista: https://www.youtube.com/playlist?list=PLfuD2X8yRJgmTTqqVxPGHcmwdCGDD1zq-